Несамовитий історик Запорожжя
(цікаві факти із життя Д.І.Яворницького).
25 жовтня (6 листопада) виповнюється 170 років від дня народження видатного українського історика, археолога, етнографа, музеєзнавця, неперевершеного знавця історії українського козацтва, великого патріота України, академіка НАН України – Дмитра Івановича Яворницького (1855-1940).
Його близький товариш, член археологічного товариства – Подшивалов називав Дмитра «несамовитим істориком Запорожжя». Але Яворницький цікавився не лише історією запорізького краю, але й історією Чернігово – Сіверщини, зокрема унікальними реліквіями колекції власника качанівської садиби – Василя Васильовича Тарновського (молодшого).
Доля звела цих двох людей не випадково. Познайомились вони в тодішній столиці російської імперії Санкт-Петербурзі у січні 1885 року на квартирі, де мешкав видатний український історик Микола Костомаров. Це знайомство згодом переросло у творчу співпрацю, вершиною якої стало видання першої книги Яворницького «Запорожье в остатках старины и преданиях народа», яка була надрукована у квітні 1888 р. у Санкт-Петербурзі.
Петербурзький період був далеко не безхмарним у житті молодого вченого. Послідовна українська патріотична позиція ускладнювала йому життя і за доби царату і пізніше – в радянські часи. Саме через переслідування в Україні, не маючи можливості повнокровно жити і працювати, Яворницький змушений був улітку 1885 р. перебратися до Росії, де, з перервами, проживав аж до відкриття в Катеринославі музею Олександра Поля, який він і очолив на посаді директора на початку ХХ ст..
Під час перебування на чужині у Яворницького помирає батько та, не витримавши матеріальної скрути, з ним розлучається дружина. Тяжка душевна криза накликала фізичну недугу: хвороба підкосила Яворницького, прикувала до ліжка…Після довготривалої недуги, звівшись на лікоть, написав своєму другу Подшивалову у листі: «Ви знаєте , на що я був хворий? Жахлива хвороба! Запалення мозку…Спершу почалося бешихою по обличчю, бешиха пішла по лобі, по голові…І от я вже почав непритомніти, а згодом і зовсім почав марити…На щастя, хвороба була вчасно перервана, але вона залишила тяжкі наслідки…Голова моя й понині відмовляється працювати, руки й ноги до цього часу не слухаються…».
Як відомо, за своєю вдачею Яворницький був веселою, жартівливою, дотепною людиною, не падав духом у будь-якій скруті. Кінець листа яскраво засвідчує це: «На цьому прощавайте, мій суджений. Міцно тисну Вашу лапу і ледь-ледь доторкуюсь до лапки Вашої пані. Дуже прихильний до Вас кошовий Дмитро-Держихвіст- пістолетом…». Це був перший раз за весь час проживання в столиці, коли перебуваючи під «петербурзьким пресом» його душа бризнула сміхом.
Наприкінці 1885-го в Петербурзі окремим виданням вийшла поема Тараса Шевченка «Гайдамаки» (в перекладі російською М.В.Гербеля) з блискучими ілюстраціями Опанаса Сластіона, передмову до якої написав Яворницький. Шовіністична преса підняла галас навколо цієї події. Зокрема, автор статті
«Литературное гайдамачество», опублікованій у газеті «Киевлянин», дописався навіть до такого: «А якийсь г. Еварницький написав передмову, в якій задався метою рекламувать навіть самого «батька» Тараса: наскільки йому вдалось це, можна судити по тому, що «Тарас Григорович», за словами автора передмови, «був не тільки поетом для України і Росії, але і для всього слов’янського світу, навіть для всього людства…». Ось такі грубі випади проти Яворницького дозволив собі цей писака.
Але Дмитро Іванович не зважав на ці злобні закиди: його невідступно переслідувала думка про видання давно омріяної книги. І тоді Яворницький дав собі клятву за будь-що залишитись у столиці, яка б тимчасова біда не навалювалась на його плечі. Він задався метою написати історію запорозького козацтва з розумінням того, що Україна чекає від нього святої самопожертви!
Попри всі випробування долі, Яворницький лишався відданим своїм переконанням правдивого українця. В черговий раз його козацький характер, успадкований від батька, допоміг піднятись на п’єдестал слави.
У пошуках роботи,переживаючи матеріальні труднощі, Дмитро Іванович дізнався, що в Ніколаєвському інституті шляхетних дівчат є вакансія з предмету «історія» і вмовив інспектора
інституту внести його прізвище до списку уже зазначених восьми претендентів. Ознайомившись з документами кожного конкурсанта, міністр освіти Делянов був обурений прізвищем «Эварницкій», висловивши своє невдоволення інспектору: мовляв, понабирав тут усякої «шантрапи»…Але, стримавшись, сам про себе подумав: «Не варто гарячкувати. Найдемо спосіб цього впертого «хохла» «примочить»…Підсічемо! Знатиме, нахаба, як сідати не в свої сани…».
Міністр освіти силкувався застосувати всю свою тонку дипломатію, всю свою владу, аби молодого українського вченого-історика збити з пантелику…Він і гадки не мав, що блискучий ерудит, прихований інтелектуал з України Дмитро Яворницький покладе на лопатки всіх вісьмох претендентів і вийде з конкурсу єдиним переможцем.
З цього приводу Яворницький написав у листі до українського історика Миколи Маркевича: «Тепер я переселився до Петербурга і перебуваю на посаді викладача історії в Ніколаєвському інституті шляхетних дівчат. Місце довелося завойовувати в бою: один проти восьми в присутності міністра освіти Делянова…Я був зустрінутий з недовір’ям і недоброзичливістю. Окрім мого скромного вченого імені, відомого мінімум, за мною нічого не було. Але після двох лекцій про мене заговорили мало не в усьому педагогічному світі Петербурга».
У червні 1887 року Дмитро Іванович відвідав маєток Качанівку – резиденцію Василя Васильовича Тарновського. Перед цим він побував на Соловках, де знайшов могилу останнього кошового отамана Петра Калнишевського та цінні архівні документи про нього і записав спогади старих ченців.
Про перебування в садибі засвідчує автограф, який Яворницький залишив у сімейному альбомі Тарновських четвертого червня.
Вчений так описує свої враження від качанівського палацу: «Зала була висока, у два світи…На всіх стінах, од верху до низу, висіли портрети гетьманів, полковників, генеральних суддів, осавулів, митрополитів, архієреїв,гетьманш, дружин полковникових, різних жінок «панського достоїнства». На підлозі, попід стінами, стояли гарного виробу шахви, де лежали булави, перначі, , дорогі шаблі, розкішні сідла, і чого-чого тільки там не було? У мене на все розбігалися очі: дивлюся на одне, а кидаю погляд на інше. Мене підвели до круглого, інкрустованого, оббитого бронзою стола, на якому лежала розгорнута, з золотим обрізом, книга, і попрохали написати в ній своє імення та прізвище. Я устромив свої очі в ту книгу і там побачив такі прізвища: Шевченко, Глінка, Гоголь, Костомаров, Рєпін. Еге, та тут цілий Пантеон! Страшно було й ставити коло таких прізвищ своє убоге прізвище».
У величезній збірці історичних та мистецьких раритетів господаря Качанівки особливе місце посідала унікальна колекція старожитностей доби Козаччини (переважно з Чернігівщини та Полтавщини, тобто – з історичної Гетьманщини). Мріючи поповнити свою збірку експонатами із Запорожжя, Тарновський згоджується на пропозицію Дмитра Івановича і, після нетривалих зборів, вони вирушають у подорож. Ця поїздка мала вирішальне значення для виходу довгоочікуваної книги Яворницького про Запорожжя.
Важливу роль у ній зіграв родич Тарновського – полковник Генштабу Євген Корбут (чоловік рідної сестри дружини Василя Васильовича – Софії), котрий узяв із собою рідкісний на той час фотоапарат, зробивши ним низку унікальних фотознімків, які прикрасили майбутню книгу історика. А сам Тарновський під час цієї мандрівки придбав чимало унікальних артефактів для своєї колекції, зокрема – ритуальний релігійний посуд з січової Покровської церкви в Нікополі та степову половецьку скульптуру («кам’яну бабу»), яку відправили возом до Качанівки. Про цю мандрівку Яворницький залишив цікаві, але дещо неоднозначні спогади. Враховуючи те, що рукопис датований 1920 – 30-ми роками, автор вимушений був подати образ Тарновського у вигідному для тодішнього режиму негативному, навіть – карикатурно-саркастичному ключі. І це при тому, що той самий В. В.Тарновський пожертвував 1000 карбованців на видання вистражданої праці Дмитра Івановича під завершальною назвою «Запорожье в остатках старины и преданиях народа». Другу тисячу Яворницький позичив, а ще одну надав видавець (при умові повернення боргу після продажу книги). Однак, книга не пройшла попередньої цензури і не мала права на продаж. У зв’язку з урядовим наказом про заборону видання українською мовою (а в творі Яворницького цілі сторінки написані саме нею), поширення книги було призупинено аж до особливого дозволу Головного управління. Справа зависла в повітрі: ніхто з чиновників не брав на себе відповідальність за її позитивне вирішення. Накладу твору,що становив 1550 примірників, загрожувало знищення. А опальному вченому треба ж було повертати борги (загальна вартість видання оцінювалася в 4000 карбованців).
І знову в ролі чарівної палочки – виручалочки виступив все той же В.В.Тарновський. Після телеграми Яворницького, користуючись впливовими зв’язками в столиці, він звернувся до свого племінника В.М.Юзефовича – члена Головного управління у справах друку і той допоміг зняти заборону на видання «Запорожья…» (навіть – без купюр!). Вихід книги став справжнім тріумфом Дмитра Івановича. На його видання
відразу ж з’явились десятки відгуків та рецензій у впливових часописах. Серед рецензентів були такі видатні вчені як Микола Сумцов, Іван Франко, Ігнат Житецький та інші. Більшість із них позитивно (і високо) оцінили книгу Яворницького.
Книга різко виділялася на тлі наукової та художньої літератури тієї доби ще й своїм оформленням та якістю поліграфії. Відтворена на чудовому папері, вона була багато оздоблена ілюстраціями та картами і схемами запорозьких земель та Січей. До неї увійшли подаровані Дмитру Івановичу дев’ять малюнків Рєпіна, по одному малюнку Васильківського та Сластіона та переведені в гравюри, фотографії унікальних ландшафтних об’єктів запорозьких земель, зроблені Євгеном Корбутом.
У величезному науковому доробку академіка Дмитра Яворницького твір «Запорожье в остатках старины и преданиях народа» посів особливе місце, назавжди утвердивши його як найавторитетнішого знавця історії Запорозької Січі. Вихід книги підбив підсумок цілому етапу життя вченого, ставши у подальшому надійною опорою в непростих обставинах його подальших життєвих випробувань та наукової діяльності. Треба підкреслити, що у тріумфальному суспільному визнанні цього унікального твору величезну роль зіграв Василь Васильович Тарновський-молодший та інші видатні діячі української культури, котрі групувалися навколо нього: історики Микола
Костомаров і Олександр Лазаревський, живописець Ілля Рєпін, а також митці і вчені – співробітники, дописувачі й друзі журналу «Кіевская старина», сторінки якого так охоче і часто надавалися для публікації наукових праць Дмитра Івановича.
Оксана Петренко,
завідувачка культурно-освітнім відділом
НІКЗ «Качанівка».
(цікаві факти із життя Д.І.Яворницького).
25 жовтня (6 листопада) виповнюється 170 років від дня народження видатного українського історика, археолога, етнографа, музеєзнавця, неперевершеного знавця історії українського козацтва, великого патріота України, академіка НАН України – Дмитра Івановича Яворницького (1855-1940).
Його близький товариш, член археологічного товариства – Подшивалов називав Дмитра «несамовитим істориком Запорожжя». Але Яворницький цікавився не лише історією запорізького краю, але й історією Чернігово – Сіверщини, зокрема унікальними реліквіями колекції власника качанівської садиби – Василя Васильовича Тарновського (молодшого).
Доля звела цих двох людей не випадково. Познайомились вони в тодішній столиці російської імперії Санкт-Петербурзі у січні 1885 року на квартирі, де мешкав видатний український історик Микола Костомаров. Це знайомство згодом переросло у творчу співпрацю, вершиною якої стало видання першої книги Яворницького «Запорожье в остатках старины и преданиях народа», яка була надрукована у квітні 1888 р. у Санкт-Петербурзі.
Петербурзький період був далеко не безхмарним у житті молодого вченого. Послідовна українська патріотична позиція ускладнювала йому життя і за доби царату і пізніше – в радянські часи. Саме через переслідування в Україні, не маючи можливості повнокровно жити і працювати, Яворницький змушений був улітку 1885 р. перебратися до Росії, де, з перервами, проживав аж до відкриття в Катеринославі музею Олександра Поля, який він і очолив на посаді директора на початку ХХ ст..
Під час перебування на чужині у Яворницького помирає батько та, не витримавши матеріальної скрути, з ним розлучається дружина. Тяжка душевна криза накликала фізичну недугу: хвороба підкосила Яворницького, прикувала до ліжка…Після довготривалої недуги, звівшись на лікоть, написав своєму другу Подшивалову у листі: «Ви знаєте , на що я був хворий? Жахлива хвороба! Запалення мозку…Спершу почалося бешихою по обличчю, бешиха пішла по лобі, по голові…І от я вже почав непритомніти, а згодом і зовсім почав марити…На щастя, хвороба була вчасно перервана, але вона залишила тяжкі наслідки…Голова моя й понині відмовляється працювати, руки й ноги до цього часу не слухаються…».
Як відомо, за своєю вдачею Яворницький був веселою, жартівливою, дотепною людиною, не падав духом у будь-якій скруті. Кінець листа яскраво засвідчує це: «На цьому прощавайте, мій суджений. Міцно тисну Вашу лапу і ледь-ледь доторкуюсь до лапки Вашої пані. Дуже прихильний до Вас кошовий Дмитро-Держихвіст- пістолетом…». Це був перший раз за весь час проживання в столиці, коли перебуваючи під «петербурзьким пресом» його душа бризнула сміхом.
Наприкінці 1885-го в Петербурзі окремим виданням вийшла поема Тараса Шевченка «Гайдамаки» (в перекладі російською М.В.Гербеля) з блискучими ілюстраціями Опанаса Сластіона, передмову до якої написав Яворницький. Шовіністична преса підняла галас навколо цієї події. Зокрема, автор статті
«Литературное гайдамачество», опублікованій у газеті «Киевлянин», дописався навіть до такого: «А якийсь г. Еварницький написав передмову, в якій задався метою рекламувать навіть самого «батька» Тараса: наскільки йому вдалось це, можна судити по тому, що «Тарас Григорович», за словами автора передмови, «був не тільки поетом для України і Росії, але і для всього слов’янського світу, навіть для всього людства…». Ось такі грубі випади проти Яворницького дозволив собі цей писака.
Але Дмитро Іванович не зважав на ці злобні закиди: його невідступно переслідувала думка про видання давно омріяної книги. І тоді Яворницький дав собі клятву за будь-що залишитись у столиці, яка б тимчасова біда не навалювалась на його плечі. Він задався метою написати історію запорозького козацтва з розумінням того, що Україна чекає від нього святої самопожертви!
Попри всі випробування долі, Яворницький лишався відданим своїм переконанням правдивого українця. В черговий раз його козацький характер, успадкований від батька, допоміг піднятись на п’єдестал слави.
У пошуках роботи,переживаючи матеріальні труднощі, Дмитро Іванович дізнався, що в Ніколаєвському інституті шляхетних дівчат є вакансія з предмету «історія» і вмовив інспектора
інституту внести його прізвище до списку уже зазначених восьми претендентів. Ознайомившись з документами кожного конкурсанта, міністр освіти Делянов був обурений прізвищем «Эварницкій», висловивши своє невдоволення інспектору: мовляв, понабирав тут усякої «шантрапи»…Але, стримавшись, сам про себе подумав: «Не варто гарячкувати. Найдемо спосіб цього впертого «хохла» «примочить»…Підсічемо! Знатиме, нахаба, як сідати не в свої сани…».
Міністр освіти силкувався застосувати всю свою тонку дипломатію, всю свою владу, аби молодого українського вченого-історика збити з пантелику…Він і гадки не мав, що блискучий ерудит, прихований інтелектуал з України Дмитро Яворницький покладе на лопатки всіх вісьмох претендентів і вийде з конкурсу єдиним переможцем.
З цього приводу Яворницький написав у листі до українського історика Миколи Маркевича: «Тепер я переселився до Петербурга і перебуваю на посаді викладача історії в Ніколаєвському інституті шляхетних дівчат. Місце довелося завойовувати в бою: один проти восьми в присутності міністра освіти Делянова…Я був зустрінутий з недовір’ям і недоброзичливістю. Окрім мого скромного вченого імені, відомого мінімум, за мною нічого не було. Але після двох лекцій про мене заговорили мало не в усьому педагогічному світі Петербурга».
У червні 1887 року Дмитро Іванович відвідав маєток Качанівку – резиденцію Василя Васильовича Тарновського. Перед цим він побував на Соловках, де знайшов могилу останнього кошового отамана Петра Калнишевського та цінні архівні документи про нього і записав спогади старих ченців.
Про перебування в садибі засвідчує автограф, який Яворницький залишив у сімейному альбомі Тарновських четвертого червня.
Вчений так описує свої враження від качанівського палацу: «Зала була висока, у два світи…На всіх стінах, од верху до низу, висіли портрети гетьманів, полковників, генеральних суддів, осавулів, митрополитів, архієреїв,гетьманш, дружин полковникових, різних жінок «панського достоїнства». На підлозі, попід стінами, стояли гарного виробу шахви, де лежали булави, перначі, , дорогі шаблі, розкішні сідла, і чого-чого тільки там не було? У мене на все розбігалися очі: дивлюся на одне, а кидаю погляд на інше. Мене підвели до круглого, інкрустованого, оббитого бронзою стола, на якому лежала розгорнута, з золотим обрізом, книга, і попрохали написати в ній своє імення та прізвище. Я устромив свої очі в ту книгу і там побачив такі прізвища: Шевченко, Глінка, Гоголь, Костомаров, Рєпін. Еге, та тут цілий Пантеон! Страшно було й ставити коло таких прізвищ своє убоге прізвище».
У величезній збірці історичних та мистецьких раритетів господаря Качанівки особливе місце посідала унікальна колекція старожитностей доби Козаччини (переважно з Чернігівщини та Полтавщини, тобто – з історичної Гетьманщини). Мріючи поповнити свою збірку експонатами із Запорожжя, Тарновський згоджується на пропозицію Дмитра Івановича і, після нетривалих зборів, вони вирушають у подорож. Ця поїздка мала вирішальне значення для виходу довгоочікуваної книги Яворницького про Запорожжя.
Важливу роль у ній зіграв родич Тарновського – полковник Генштабу Євген Корбут (чоловік рідної сестри дружини Василя Васильовича – Софії), котрий узяв із собою рідкісний на той час фотоапарат, зробивши ним низку унікальних фотознімків, які прикрасили майбутню книгу історика. А сам Тарновський під час цієї мандрівки придбав чимало унікальних артефактів для своєї колекції, зокрема – ритуальний релігійний посуд з січової Покровської церкви в Нікополі та степову половецьку скульптуру («кам’яну бабу»), яку відправили возом до Качанівки. Про цю мандрівку Яворницький залишив цікаві, але дещо неоднозначні спогади. Враховуючи те, що рукопис датований 1920 – 30-ми роками, автор вимушений був подати образ Тарновського у вигідному для тодішнього режиму негативному, навіть – карикатурно-саркастичному ключі. І це при тому, що той самий В. В.Тарновський пожертвував 1000 карбованців на видання вистражданої праці Дмитра Івановича під завершальною назвою «Запорожье в остатках старины и преданиях народа». Другу тисячу Яворницький позичив, а ще одну надав видавець (при умові повернення боргу після продажу книги). Однак, книга не пройшла попередньої цензури і не мала права на продаж. У зв’язку з урядовим наказом про заборону видання українською мовою (а в творі Яворницького цілі сторінки написані саме нею), поширення книги було призупинено аж до особливого дозволу Головного управління. Справа зависла в повітрі: ніхто з чиновників не брав на себе відповідальність за її позитивне вирішення. Накладу твору,що становив 1550 примірників, загрожувало знищення. А опальному вченому треба ж було повертати борги (загальна вартість видання оцінювалася в 4000 карбованців).
І знову в ролі чарівної палочки – виручалочки виступив все той же В.В.Тарновський. Після телеграми Яворницького, користуючись впливовими зв’язками в столиці, він звернувся до свого племінника В.М.Юзефовича – члена Головного управління у справах друку і той допоміг зняти заборону на видання «Запорожья…» (навіть – без купюр!). Вихід книги став справжнім тріумфом Дмитра Івановича. На його видання
відразу ж з’явились десятки відгуків та рецензій у впливових часописах. Серед рецензентів були такі видатні вчені як Микола Сумцов, Іван Франко, Ігнат Житецький та інші. Більшість із них позитивно (і високо) оцінили книгу Яворницького.
Книга різко виділялася на тлі наукової та художньої літератури тієї доби ще й своїм оформленням та якістю поліграфії. Відтворена на чудовому папері, вона була багато оздоблена ілюстраціями та картами і схемами запорозьких земель та Січей. До неї увійшли подаровані Дмитру Івановичу дев’ять малюнків Рєпіна, по одному малюнку Васильківського та Сластіона та переведені в гравюри, фотографії унікальних ландшафтних об’єктів запорозьких земель, зроблені Євгеном Корбутом.
У величезному науковому доробку академіка Дмитра Яворницького твір «Запорожье в остатках старины и преданиях народа» посів особливе місце, назавжди утвердивши його як найавторитетнішого знавця історії Запорозької Січі. Вихід книги підбив підсумок цілому етапу життя вченого, ставши у подальшому надійною опорою в непростих обставинах його подальших життєвих випробувань та наукової діяльності. Треба підкреслити, що у тріумфальному суспільному визнанні цього унікального твору величезну роль зіграв Василь Васильович Тарновський-молодший та інші видатні діячі української культури, котрі групувалися навколо нього: історики Микола
Костомаров і Олександр Лазаревський, живописець Ілля Рєпін, а також митці і вчені – співробітники, дописувачі й друзі журналу «Кіевская старина», сторінки якого так охоче і часто надавалися для публікації наукових праць Дмитра Івановича.
Оксана Петренко,
завідувачка культурно-освітнім відділом
НІКЗ «Качанівка».
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |




























