Приємної прогулянки, Шановні гості!!!




  Маємо приємну новину. Після проведення наукової реставрації Національний науково-дослідний реставраційний центр України (ННДРЦУ) повернув до фондової колекції НІКЗ "Качанівка" ряд експонатів. Зокрема, мова йде про посудину з двома ручками 1920-х рр. та п’ять літографій 1874 р. зі сценами за мотивами творів М. В. Гоголя. Висловлюємо щиру подяку за клопітку працю реставраторам ННДРЦУ, а саме Коваленко Т. В., Корвацькій О. О. Козак-Воєдило К. М. Невтомна праця таких професіоналів зберігає та відновлює музейну спадщину нашої країни.\








🍴🌅Київська митниця передала вінтажні столові прибори французьких майстрів, борисівську ікону та монети до заповідника «Качанівка»🪙 Київська митниця передала 44 культурних цінності XVIII-XX століть до фондів Національного історико-культурного заповідника «Качанівка», що розташований у колишньому палаці Тарновських на Чернігівщині. Це старовинні столові прибори, а також ікона Борисівської іконописної школи та монети. Митники запобігли їх незаконному переміщенню через митний кордон України.Врешті, за рішенням Мінкульту до цього заповідника митники передали такі експонати.
🥄 Антикварні старовинні сільнички, чайні ложечки та лопатки для торта - роботи французьких майстрів ХІХ століття. Переміщувалися за фальшивими документами.🖼️ Старовинну ікону кінця ХІХ-початку ХХ століття «Богоматір Смоленська» типу «Одигітрія» («Путівниця») Борисівської іконописної школи, задекларовану як сувенірну, митники виявили у поштовому відправленні з Ізмаїлу до США. Нині іконописний центр Слобода Борисівка, що знаходився на  українській Слобожанщині,  вважається історико-культурним явищем.🪙 Старовинні монети Російської імперії та Королівства Румунія, карбовані у XVIII-XX століттях, що декларувалися як іграшки, пересилалися з Харкова до Канади.Відтепер вони стануть окрасою колекцій, які представлені в маєтку.
🔎Київська митниця продовжує пильнувати культурні цінності від незаконного вивезення з України, а відтак, згодом, поповнювати вилученими скарбами вітчизняні музеї.










Григорій Честахівьский та його зв'язок з Качанівкою
(до 205-ї річниці від дня народження)
Одним із найбільших осередків української культури та мистецтва ХІХ ст. була садиба Тарновських у Качанівці. Гостинність і щедрість господарів, їх меценатська, колекціонерська, культурно – просвітницька діяльність сприяли широкій славі садиби й притягували до себе кращих представників культури та мистецтва. Пам’ятні місця Качанівської садиби й сьогодні нагадують про перебування в ній Т. Шевченка, М. Гоголя, М. Глінки, І. Рєпіна та ін.
Особливе значення серед таких меморіальних місць займає куточок, де знаходиться могила – курган одного з найближчих приятелів Т. Г. Шевченка останніх років життя, палкого прихильника та шанувальника Кобзаря, українського художника Григорія Миколайовича Честахівського.
Він був одним з найближчих друзів поета, а в останні роки життя - його духівником. Саме тому Товариство українців в Петербурзі доручило організацію перепоховання праху Шевченка йому. Григорій Миколайович наполіг на похованні Т. Шевченка в Каневі – на Чернечій горі. По всьому шляху слідування труни з тілом, Честахівський ретельно замальовував сцени тієї сумної подорожі. Після траурної процесії він залишився впорядковувати могилу Кобзаря.
Як відомо, палким шанувальником Т. Шевченка був і господар Качанівки В. В. Тарновський – молодший. Зі спогадів Гліба Лазаревського: « …у Василя Тарновського було ще цілком не великопанське захоплення. Це було навіть не захоплення, а якесь побожне ставлення до Шевченка, до пам’яті про нього, до всіх шевченківських реліквій». Тарновський мріяв перетворити садибу на такий собі пантеон, перевезти і поховати всіх визначних українців, і в першу чергу, звичайно, Т. Шевченка. Як тільки з’ясувалося, що на перепоховання тіла Шевченка дано дозвіл, Тарновський запропонував обрати місцем поховання свій маєток. Та пропозицію відхилили.
Згідно останньої волі Т. Шевченка, було вирішено поховати його на Чернечій горі, поблизу міста, де він мріяв побудувати хату та оселитися ще за життя. І вірний побратим, Г.М. Честахівський, виконав волю покійного друга. У 1884 році В. Тарновський встановив на могилі Т. Шевченка великий чавунний хрест, зроблений за власним проектом. Гліб Лазаревський так писав про цю подію: « Коли поета поховали на Чернечій горі…, Василь Тарновський був одним із головних ініціаторів того, щоб Полтавське губернське земство взяло на себе обов’язок опікування могили поета. По суті ж це опікування перейшло до Тарновського, він своїм коштом привів могилу до цілковитого порядку, встановивши на ній величезного хреста, який видно було далеко з Дніпра».
Прихильне ставлення до пам’яті Т. Шевченка, невтомна діяльність по вшануванню імені поета, зробили  Г. М. Честахівського і тодішнього господаря Качанівки В. В. Тарновського – молодшого однодумцями.
1888 року Г. М. Честахівський відвідав Качанівку, залишивши 21 квітня автограф у фамільному альбомі Тарновських. Його підпис в альбомі автографів «Качанівка» знаходиться під номером 475.  Тоді ж Василь Васильович – молодший показує куточки в парку, пов’язані з перебуванням Шевченка в садибі. Показав він, звичайно, і те чарівне місце, де поет нібито-то вигукнув у захопленні: « Як умру, то тут поховайте мене».
Можливо, вже тоді 68 – літній Григорій Миколайович виявив бажання бути похованим в тіні качанівського парку і поділився своїм бажанням з господарем.
Інформація про Г. М. Честахівського, та обставини його перебування у садибі в цілому базується на спогадах племінника Василя Васильовича – молодшого – Михайла Володимировича Тарновського. Саме він є автором хрестоматійної публікації про Качанівку в журналі « Столица и усадьба» за 1915 рік. Як і всі представники славетного роду Тарновських, був людиною освіченою, вільно володів п’ятьма мовами, всебічно обдарованою, займався живописом, писав вірші, гарний белетрист і дослідник. І зараз майже всі історики, літератори, ті, хто пише про Тарновських, спираються на статті та рукописи М. В. Тарновського.
 Протягом кількох років йому доводилося зустрічатися з Григорієм Миколайовичем у Качанівці. Ось що він пише: « У нашій сім’ї його дуже любили й називали Дідом. Він був дуже тихий, відлюдний старий, густі сиві брови надавали його обличчю суворості, якої не було в його характері. Він був напрочуд добрий і чуйний. Мовчазної вдачі, він увесь оживав, обличчя його сяяло за першого ж слова розмови про незабутнього товариша. Життя в Качанівці провадив усамітнено, товаришував із слугами і околишніми селянами, і серед тих, і серед тих, мав велику любов і популярність.
Вдягнений був своєрідно: на ньому білі штани і такий самий жилет, не першої свіжості; довгополий сюртук старовинного крою. Він був колись чорний – тепер він чи то рудий, чи то зелений. Чоловік високий, хоча дуже зсутулений. Йому, напевне, багато років. У нього невелика голова, зморшкувате, мабуть, колись дуже гарне обличчя. Високе чоло, живі очі з навислими густими бровами і довге сиве волосся. Можна помітити, що дід або сам із собою розмовляє, або декламує, чи, може. Щось співає. Він іде повільно. Часом зупиняється, нахиляється, зриває якусь траву і долучає її до того великого оберемка духмяних трав, що лежить у нього на лівій руці…».
У нашій сім’ї Григорій Миколайович з’являвся за ранковим чаєм, сніданком і обідом, залишався після споживання їжі якийсь час із нами, а потім йшов. Цілоденно він блукав пагорбами й долинами, збираючи духмяні цілющі трави, увесь заглиблений у свої дорогі спогади, оживляючи їх піснями й віршами великого друга.
Мешкав у кімнаті, де, за словами Василя Васильовича – молодшого, колись жив і Т. Г. Шевченко 1843 р., а потім під час свого надто короткого перебування в Качанівці 1859 р. Вікна цієї кімнати дивилися просто в сад і перед ними височів велетенський, віковий клен. Його стовбур, що складався з чотирьох величезних стовбурів, було стягнуто чотирма товстими залізними кільцями. Сонце ніколи не пробивалося крізь його густе листя, і під цією прохолодною альтанкою спекотними літніми днями мешканці Качанівки проводили час за читанням і роботою. Кімната Григорія Миколайовича являла собою незвичайне видовище: вона була геть завішана і завалена дикими цілющими травами. Ліжко – диван, столи, навіть підвіконня були встелені сухою травою. Стелі не видно – там було простягнуто безперервними рядами мотузки, з яких звисали сухі віники трав. Як він міг спати, тай взагалі жити в таких умовах – незрозуміло. Заходячи до кімнати, ви вже не могли вільно дихати, задихаючись від запаморочливого запаху ефірних масел трав, які тут сохли ».
Трави восени він відвозив до Петербурга і продавав там аптекам. Він вважав, що жити самим лише коштом Василя Васильовича, котрий платив йому пенсію на додаток до тієї мізерної, що отримував від держави, - він не може.
Під час однієї з таких поїздок до Петербурга він застудився, захворів так сильно, що його довелося покласти до лікарні, де, прохворівши недовго, й помер 3 квітня 1893 року. Спочатку його поховали на цвинтарі Олександро – Невської лаври.
В. В. Тарновський  перевіз його тіло до Качанівки, і поховав в парку недалеко від галявини з могутнім дубом, улюбленим місцем відпочинку Т. Г. Шевченка. Над прахом Г. Честахівського була насипана майже такого ж розміру могила, яку у свій час Честахівський насипав над прахом Т. Шевченка у Каневі, а на могилі встановив дерев’яний хрест. Згодом В. В. Тарновський обсадив курган ялинами, що символізували собою траурний вінок.
Заслуга художника в тому, що він зберіг малюнки, офорти й особисті речі Т. Шевченка. Справа в тому, що після смерті Кобзаря, Г. Честахівський був призначений експертом з оцінки художніх творів, що залишились в майстерні померлого. Він описав художню спадщину, особисті речі Т. Шевченка, списав зі стін майстерні всі записи зроблені олівцем, зберіг це для нащадків, а згодом все це передав у Качанівку В. Тарновському в його знамениту колекцію українських старожитностей, тим самим значно поповнивши один із її розділів, присвячений Кобзареві. Сьогодні всі ці експонати зберігаються в колекції Національного музею Т. Шевченка у Києві та Інституті літератури ім. Т. Шевченка НАН України.
Підсумовуючи вище викладене, можна констатувати, що постать Г. М. Честахівського відіграла значну роль у житті качанівської садиби. Він активно долучився до формування колекційного зібрання В. В. Тарновського – молодшого, зокрема, розділу Шевченкіана. Качанівка стала останнім прихистком для художника, могила якого і сьогодні височіє тут, нагадуючи нащадкам про людину, яка стояла біля витоків створення меморіалу Кобзаря в Каневі.  Він першим збагнув роль Т. Шевченка у формуванні української нації. « Настане година, - писав Г. М. Честахівський, коли чистий розум буде людським законом… Тоді могила нашого сердешного Тараса засвітить ясним щирим словом по широкій Україні з високої гори Чернечої, як те сонце своїм ясним світом». Пророчими виявилися слова Григорія Миколайовича Честахівського.
Людмила Клочко, старша наукова співробітниця відділу науково-дослідної роботи НІКЗ "Качанівка".






Національний історико-культурний заповідник "Качанівка" запрошує з 15 до 17 січня, з нагоди Всесвітнього дня селфі в музеї, безкоштовно відвідати наш палац і зробити яскраве селфі, опублікувавши його з позначкою нашої сторінки та гештегом #MuseumSelfieDay в соцмережах.До зустрічі!





 Михайло Володимирович Тарновський: з династії знаменитих меценатів.
(до 160-ї річниці від дня народження)
 Михайло Володимирович Тарновський  походив з одного з найвідоміших і найвпливовіших родів Тарновських. Народився 160 років тому, (1)13 січня 1865 р. на Чернігівщині у садибі Качанівка, визначному українському історико-культурному осередку. Хрещення Михайла Володимировича відбулося у садибній церкві Георгія Хозевіта с. Качанівка, а хрещеними батьками були дідусь М.А. Білуха-Кохановський (1809–1891) і бабуся Л.В. Тарновська (1813–1898). Поки що мало відомо, яку саме освіту здобув М.В. Тарновський. Відомо лише, що у 1884 році він закінчив 6 клас основного відділення Київського реального училища. Потім навчався у Московському реальному училищі, про що відомо зі свідоцтва про приписку до призовної дільниці від 28 квітня 1885 р. Зі слів його доньки Ірини Михайлівни Трач відомо, що з 1886 по 1889 рр.  в осінньо – зимовий період він перебував за кордоном, а у 1889–1894 рр. він постійно жив у Швейцарії. Це було пов’язано з серйозним погіршенням стану його здоров’я та необхідністю лікуватися за кордоном. Вірогідно там і здобув вищу освіту, про свідчать його наукові праці, він вільно володів п'ятьма мовами, чудово малював, писав вірші та почав серйозно займатися фотографією.
 Зі Швейцарії Михайло Володимирович повернувся з 17- ти річною дружиною Бертою Матвіївною Цурбухен (донька члена лівого крила швейцарського парламенту). Вінчання відбулося у Різдво-Богородичній церкві у маєтку Білух-Кохановських в с. Рибці 2 (17) жовтня 1894 р. Свій медовий місяць молодята провели у Качанівці, яку Михайло Володимирович дуже любив. У подружжя Тарновських у 1895 р. народилася донька Надія, а 1896 р. — Олена. У цей час Михайло Володимирович працював чиновником у канцелярії Полтавського дворянського депутатського зібрання. На жаль, при народженні сина, 10 січня 1899 року, у 22 роки Берта Тарновська померла і у 34 роки Михайло Володимирович залишився вдівцем. В цей час Михайло Володимирович працював у Київському губернському попечительстві дитячих притулків. У 1902 р. Михайло Тарновський працював губернським секретарем при Міністерстві внутрішніх справ і був відряджений у розпорядження Київського, Подільського і Волинського генерал-губернатора М.І. Драгомирова чиновником з особливих доручень у селянських справах. У 1903 р. працював на тій самій посаді. При новому губернаторі М.В. Клейгельсі у 1904 р. - колезький секретар М.В. Тарновський працював молодшим чиновником з особливих доручень.
У 1902 р. Михайло Володимирович став членом київського товариства фотографів-любителів «Дагерр», а пізніше — членом його правління. Брав участь у фотовиставках, отримував призи та нагороди, у тому числі на “Міжнародному салоні художньої фотографії” у Києві в 1911 р. Фотографування стало його улюбленим заняттям з 80–х рр. ХІХ ст. У 1920–х рр. він передав колекцію своїх фото до Першого державного музею (зараз – Національний музей історії України). До неї входили фото інтер'єрів палацу та парку садиби Качанівка, фото родини Тарновських, які є цінними зображальними джерелами.
Першим надрукованим науковим дослідженням М. В. Тарновського вважається його стаття “Качанівка (Колишня садиба Тарновських, нині Олів)” для журналу “Столиця і садиба” у 1915 р. Стаття містить цінну наукову інформацію з історії садиби, проілюстрована власними фото автора, супроводжується посиланнями на літературу та джерела, має значну наукову цінність. Стаття повідомила широкому колу читачів про славетне минуле садиби Качанівка та історичне значення культурної діяльності родини Тарновських.
 У цей же час М. В. Тарновський продовжував досліджувати історію своєї родини. Відомо, що М.В. Тарновський, працюючи над родоводом, користувався не лише рукописами вже покійного на той час В.Л. Модза-левського, але й документами свого приватного архіву, архівів своїх родичів, архівних і музейних установ Києва й Чернігова, зокрема Чернігівсько¬го історичного музею. У наш час родовід Тарновських було підготовлено до друку та опубліковано лише у випуску 1 V тома “Малоросійського родословника” В. Л. Модзалевського у 1996 році. Також Михайло Тарновський багато працював над вивченням суспільно–громадської діяльності своєї родини. Зокрема над їх взаємовідносинами з Т. Г. Шевченком. У своїх дослідженнях Михайло Володимирович використав великий масив архівних документів, дореволюційну літературу, власні спогади, спогади його родичів та численних знайомих.
 М. В. Тарновський доклав значних зусиль, щоб вберегти  від руйнування його улюблену садибу Качанівку. Він уважно стежив за долею садиби, неодноразово через своїх впливових знайомих відстоював ідею створення в Качанівці музею та збереження заповідної території. Про те свідчать численні газетні вирізки з короткими відомостями з радянських газет середини 30–х рр. ХХ ст., що зберігаються в особистому архіві його доньки Ірини Михайлівни Трач. До Качанівки приїздила спеціальна комісія, але урядовими структурами радянської України було прийнято рішення про відкриття в палацово-парковому комплексі Качанівка курорту всеукраїнського значення для лікування колгоспників. Про це було повідомлення у газеті “Вісті ВУЦВК”, а у 1935 р. санаторій було відкрито. М. В. Тарновський у 1937 р. звернувся до Г. І. Петровського з пропозицією назвати санаторій імені Т.Г. Шевченка, але цього не було зроблено. У цей час Михайло Володимирович закінчував свої нариси про відносини Тарновських та Т. Г. Шевченка.
 У 1919 році вже сивіючий Михайло Володимирович взяв шлюб з двадцятирічною Єфимією Іванівною Середою  (1899–1971), яка  працювала економкою в родині київського лікаря Думитрашка. Вона народилася у звичайній родині в с. Ярошівка Чернігівської губернії. Її у 1913 р. привезли до Києва з маєтку Скоропадських. У 1921 р. народилася їх перша дочка Ніна, яка померла від запалення легень немовлям. Їхня друга дочка Ірина народилася 29 квітня 1936 року.
На жаль, мало інформації про дітей Михайла Володимировича від першого шлюбу. Старша донька, Надія Михайлівна отримала вищу освіту. У 1934 році вийшла заміж за племінника знаменитого мандрівника - Михайла Миколайовича Миклухо-Маклая. Разом з чоловіком працювала науковим співробітником (біолог) у Бактеріологічному інституті в Києві. Незадовго до визволення Києва від окупації німці вивезли їх разом із інститутом, а далі про них нічого не відомо. Олена Михайлівна вийшла заміж на Петра Олександровича Язикова, сина відомого петроградського адвоката. Розлучилася у 1926 р. Разом із синами Михайлом та Олександром емігрувала.  Сина Володимира, київського гімназиста, в останній раз бачили на київському вокзалі, звідки відправився потяг зі студентами – добровольцями на боротьбу з наступаючою Червоною Армією. Свій першій і останній бій Володимир прийняв під Крутами на Чернігівщині, назавжди залишившись героєм України.
 Михайло Володимирович з дружиною та дочкою залишився в окупованому Києві. Останні вісім місяців свого життя він хворів. Помер 2 травня 1943 р. Єфимію Іванівну з дочкою німці виселяли з помешкання, вони змушені були переходити до іншого приміщення. Єфимія Іванівна завжди брала із собою швейну машину та валізу з рукописами свого чоловіка. Так вона врятувала його цінний архів, який мав історичну цінність. Опублікувати матеріали з архіву Михайла Володимировича вдалося його доньці Ірині лише у 1996 році у культурологічному альманасі «Хроніка - 2000».
Михайло Володимирович Тарновський був багатогранною особистістю, яка залишила помітний слід в українській культурі та історії. Він був не лише літописцем свого роду, а й талановитим фотографом, завдяки якому ми можемо бачити атмосферу та красу палацу Тарновських в Качанівці. Спадщина Михайла Володимировича є важливою для розуміння історії України та культури роду Тарновських. Його літературні та фотографічні праці дозволять нам глибше пізнати минуле та зберегти пам'ять про видатних українців.
Марина Пономаренко, завідуюча відділом науково-дослідної роботи НІКЗ "Качанівка"








 Новий виставковий сезон 2025 року НІКЗ "Качанівка" починає з виставки декоративно-прикладного мистецтва "Світлотінь", наданої Дирекцією художніх виставок України. На виставці експонуються 20 витинанок, виконаних учнями дитячої школи мистецтв №5 Оболонського району м. Києва, майстерня Юлії Скрипки (Підкурганної).
 Виставка діятиме до 14 лютого. Запрошуємо всіх бажаючих відвідати виставку і отримати задоволення від чудових робіт неймовірно талановитих дітей України.









  25 грудня Національний історико-культурний заповідник "Качанівка" отримав дійсно різдвяний подарунок, а саме  гуманітарну допомогу від Центру допомоги мистецтву України #UkraineArtAidCenter, який діє за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини, за що ми неймовірно їм вдячні. Цього разу заповідник отримав: портативні сонячні панелі для отриманої раніше зарядної станції, пакувальні матеріали, ящики пластикові з кришкою, абсорбент,  будівельна та пухирчаста плівки, безкислотні конверти, рукавички, скотч, ліхтарик, павербанк та ін. Ці подарунки дозволяють нам не лише залишатися енергонезалежними в цей складний для нашої країни час, а й допоможуть зміцнити матеріальну базу заповідника.
 Від всього колективу  НІКЗ "Качанівка" за ці різдвяні подарунки окремо хочеться подякуват - Ірині Нікіфоровій- волонтерці та координаторці даного проєкту. Дякуємо Вам, пані Ірино, за ту працю, яка направлена на розвиток і збереження музейної, справи України!











ВИДАТНИЙ УЧЕНИЙ, ПРОСВІТИТЕЛЬ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ ст. М. О. МАКСИМОВИЧ
(до 220-ї річниці від дня народження)
 Михайло Олександрович Максимович - видатний український вчений-енциклопедист, фольклорист, етнограф, історик, ботанік, філолог і поет. Різнобічність і творча обдарованість Михайла Олександровича, його вільне володіння давніми і сучасними мовами вражали і дивували його сучасників. Тому й недивно, що саме йому випала честь стати організатором і першим ректором Київського університету Святого Володимира.
 Михайло Максимович народився 3 вересня 1804 року на хуторі Тимківщиці (тепер - с. Богуславець) Золотоніського повіту Полтавської губернії (тепер - Черкаської обл..) в сім"ї маломаєтних дворян. Батько походив із військовослужбовців, переймався архітектурою. Його предки у ХVII-XVIII столітті займали високі посади в козацькому війську, зокрема, Самійло Величко згадує про переяславського знатного військового товариша Василя Максимовича.  Мати, Глікерія Федорівна Тимківська,  мала п'ятьох братів і двох сестер. Усі брати отримали університетську освіту, а двоє з них (Ілля та Роман) – були професорами. Ілля Тимківський – доктор права та філософії Харківського університету, а Роман  – викладач грецької та римської словесності у Московському університеті. Під впливом дядьків по матері і виховувався Михайло Максимович.
 Початкову освіту Михайло здобув у церковнопарафіяльній школі Благовіщенського жіночого монастиря в Золотоноші (до 1911 р.). Тут він вивчив грамоту, часословець і псалтир. Згодом навчався у свого дядька І. Ф. Тимківського в маєтку Туранівцях початкових наук і латині. Саме дядько й "заронив у душу хлопчика перші зерна любові до філософії та взагалі до науки".
 Наприкінці 1812 р. Михайла віддали до Новгород-Сіверської гімназії, засновником якої був Ілля Тимківський, а директором – його тесть, статський радник І. І. Халанський. Тут він серйозно захопився природничими науками, зокрема, ботанікою, ознайомився з творчістю М. В. Ломоносова, В. А. Жуковського, Г. Р. Державіна.
1819 року М. О. Максимович закінчує гімназійний курс і на публічному екзамені проголошує промову про історію освіти. Цього ж року він переїжджає до Москви до свого дядька Р. Ф. Тимківського. Вищу освіту племінникові допомагають здобути Роман Федорович та інший дядько – Єгор Федорович, чиновник Міністерства закордонних справ. У 1819 році Михайла зараховують "казеннокоштним" студентом словесного (філологічного) відділення Московського університету, а через два роки він переходить на природничо-математичний факультет, згодом починає відвідувати ще й заняття з медицини.
 У ці роки виявилося наукове обдарування юнака, а захоплення природничими науками в гімназії та під час навчання в університеті переросло в справжнє покликання.
 У 1823 р. по закінченні природничого відділення Максимовича залишили при університеті для наукової та викладацької роботи в галузі ботаніки. Спочатку він працює в бібліотеці університету, університетському гербарії. Молодий учений багато часу віддавав також педагогічній діяльності: читав курси господарської ботаніки і садівництва у Землеробській школі, курс природознавчої історії в університетському "шляхетному пансіоні", курс ботаніки в університеті. Його лекції вирізнялися науковою ґрунтовністю і новаторством, новітністю філософських ідей і висновків. Читаючи лекції з ботаніки , він у 1827 р. захистив дисертацію на тему " Про системи рослинного царства", де продовжив роботу, почату ще у XVIII ст. Карлом Ліннеєм. Результати своїх досліджень він оприлюднив у двотомнику "Основи Ботаніки" (1828-1831), першій виданій науковій праці такого роду. В тому ж таки 1827 р. Максимович видав одну з перших збірок українських народних пісень, певна частина з яких, слід гадати, була зібрана ним ще до вступу в університет. Услід за цим (1833 р.) він опублікував популярну, розраховану на широкий читацький загал, книгу з природознавства. Тоді ж Максимович, ще не досягнувши тридцятирічного віку, був затверджений у званні професора й обійняв посаду завідувача кафедри ботаніки в університеті.
 Проте наукові інтереси молодого вченого аж ніяк не обмежувалися ботанікою. Він ґрунтовно опановує й інші природничі науки, зокрема, зоологію, фізику і хімію. При цьому саму природу прагне зрозуміти загалом, на рівні філософського осмислення. В ідейному плані Максимович сформувався під впливом професора філософії, шеллінгіанця М. Павлова, який, у свою чергу, був учнем фіхтеанця з Харківського університету І. Б. Шада ( саме він приніс до нас захоплення німецькою класичною філософією).
 Народжений і вихований в Украйні, М. О. Максимович увібрав у себе основні риси ментальності рідного народу. Він нерідко зазнавав переслідувань за своє неприховане "малоросійство". Туга за Батьківщиною особливо зросла після смерті матері (1829 р). Переїзд до України став реальністю після відкриття в Києві університету. З 1834 р. учений працює на посаді завідувача кафедри словесності й декана історико-філологічного факультету, а в жовтні – ректором університету Св. Володимира. За короткий час ректорства (півтора року) він зробив багато для організації навчання в новоствореному навчальному закладі, який не мав власного приміщення, видавничої бази, належної кількості лабораторій, підручників і наочних посібників.
 Просвітитель прагнув втілити в життя свій план удосконалення освіти в країні. Суть цього задуму полягала в розширенні можливостей щодо отримання освіти всіма без винятку верствами населення. Обо'язковою умовою була відміна тілесних покарань. Важливим пунктом – усіляке сприяння розвиткові української науки, в тому числі історії, мовознавства, а також, етнографії, фольклористики та ін..  Максимович мав намір укласти український словник, видати нове зібрання українських пісень, підготувати українську енциклопедію.
Попечитель Київського навчального округу, відставний військовий фон Брадке постійно переслідував Михайла Олександровича. Нервове напруження і перевантаженість роботою вплинули на здоров!я вченого, який і так часто хворів. І в середині грудня 1835 р. йому довелося відмовитися від ректорства. Проте ще впродовж десятиріччя він викладав в університеті філологію.
 Стан здоров'я Максимовича  так погіршився,  що він "ледве пересував ноги, а лівим оком міг читати тільки через збільшувальне скло", тому 30 вересня 1840 р. змушений був звернутися до університетської ради з проханням звільнити його від служби "з наданням пожиттєвої пенсії". У 1841 р., діставши пенсійний атестат, виїхав на хутір Михайлова Гора (поблизу с. Прохорівки на Черкащині), де півтора роки жив "затворником", не читаючи і не пишучи. Коли здоров'я трохи поліпшилося, повернувся до наукової роботи, їздив до Києва та інших міст, працював в архівах і бібліотеках, публікував статті.
 29 травня 1843 р. новий попечитель Київського навчального округу С. І. Давидов надіслав відставному професорові М. О. Максимовичу листа з проханням продовжити викладання в університеті. Вчений погодився викладати історію словесності (три півторагодинні лекції на тиждень). Але Михайло Олександрович не лише викладав теорію словесності, а й дбав про творчий розвиток своїх студентів. Він опікувався студентськими роботами – і студіями з естетики, з етики, і пройнятими духом німецької класичної філософії історичними розвідками, й поетичними спробами, белетристикою.
У липні 1845 р. його погодинна лекційна робота припинилася. На знак незгоди з політикою царизму він виходить у відставку з посади завідувача кафедри словесності. А в 1846 р. стан здоров'я змушує його остаточно виїхати на свій хутір Михайлова Гора.
 М. О. Максимович хоч і походив із зубожілих дворян, власне поміщиком і не був. Він усе життя заробляв собі на хліб нелегкою працею викладача і вченого. Облаштувавшись на своєму хуторі, Михайло Олександрович  з навколишніми поміщиками не товаришував, почуваючи себе чужим у їхньому колі. Усім своїм єством він тягнувся до простого трудящого люду, любив його за щирість, сердечність і талановитість, глибоко співчуваючи тяжкій долі покріпаченого селянства.
 Навесні  1853 року Михайло Максимович одружився на Марії Василівні Товбич, дочці небагатого поміщика. У них народилося двоє дітей – син Олексій  (юрист, член окружного суду) і дочка Ольга (педагог).
Знаменного 1859 р.  М. О. Максимович видав перший номер альманаху "Українець", в якому вміщено багато матеріалів з історії України. То ж року на хутір Михайлова Гора приїжджає Тарас Григорович Шевченко, який написав там портрет Михайла Олександровича та його дружини Марії Василівни. А у серпні-вересні того ж 1859 р. Максимович на запрошення В. В. Тарновського (старшого) побував у Качанівці. З господарем садиби його познайомив М. В. Гоголь. Обставини перебування вченого в Качанівці невідомі, як, до речі, і термін проживання його в садибі. Та все ж про перебування М. О. Максимовича в Качанівці свідчить його автограф в сімейному альбомі Тарновських і, ймовірно, відвідував помістя не один раз.
 Ще в 1835 році М. Максимович, йдучи назустріч побажанню свого друга (Гоголя), запросив В. В. Тарновського ад'юнктом по кафедрі словесності в Київському університеті. Але, незважаючи, на бажання Максимовича, попечитель Київського навчального округу не затвердив кандидатуру В. В. Тарновського.
Як велике особисте і всенародне горе, сприйняв М. О. Максимович смерть Т. Г. Шевченка. Брав участь у похороні поета в Каневі. Написав і прочитав над могилою вірш, у якому високо оцінив роль Кобзаря в історії України. Згодом присвятив йому ще кілька поезій. У спогадах відмічав, що Тарас Григорович "був чудесним співаком і разом з тим новим творцем народних українських пісень".
 Помер Михайло Олександрович на 69 році життя 22 листопада 1873 року і похований біля хутора Михайлова Гора. На його могилі було споруджено високий кам'яний надгробок, а колеги й шанувальники в Києві видали зібрання творів у трьох томах. Працюючи в багатьох галузях науки, М. О Максимович був видатним прогресивним істориком і етнографом, визначним ученим і мислителем як за багатогранністю обдарування,  так і за енциклопедичними знаннями.
 Дослідники творчої спадщини Максимовича називають його "українським Ломоносовим", людиною "універсальних інтересів", яка прожила інтенсивне, багатогранне життя, мала "всеєвропейське визнання", залишилася в народній пам'яті "нащадком козацького роду", "діячем доби Відродження", вченим, патріотом, який підніс українську науку на рівень найкращих світових досягнень. Спадщина М. О. Максимовича і в наш час цікавить дослідників різних напрямів та профілів: філософів і педагогів, істориків і журналістів, філологів і психологів та багатьох інших представників інтелігенції.
 Наталія Пальчиковська,
старша наукова співробітниця відділу науково-дослідної роботи НІКЗ "Качанівка".




Авторизація



У цей день

Українське ділове мовлення. Календар свят

Друзі